QESHER No 1, May 1987

Tel Aviv University,
Journalismi Studies

Editor: Mordecai Naor
Designer: Ruth Beth-Or
English Versions: Helen Kaye

COVER:
Portrait of Itamar Ben Avi
by Pinhas Litvinovsky

Typesetting: “Defus Meir”
Production: "A.R.T. Offset Services”



IN BLACK AND WHITE

There are not many peoples who respect the printed word as
deeply as does the People of Israel.

It may be that we have brought this legacy with us from Mr.,
Sinai where our forebears saw Moses, the first author in Israel,
write the Torah in "black fire upon flames of white”.

In the mouth of a Jew, "in black and white" is notacliche ora
licerary phrase. It is raken for what is is — a fact — an
incontrovertible fact. Obviously, this is not THE reason, and
certainly not the only reason why the people-of-the-book are
also the people-of-the-newspaper in which such facts are
supposed to appear in "black and white'.

Initialiy we became a "newspaper people” by courtesy of our
history and geography, and also because literacy among our
people was, in comparison with other nations at that time,
relatively very high.

The Jewish press made its debut 300 years ago in Amsterdam
{cradle of printed jourpalism), in order to spread trade and
political information, a move that worked to the advantage of
the Jews in Europe at that time. Yet, beyond this, the Jewish
press served as a vehicle to effect an awareness of the oneness of
the Jewish people.

There never was any dearth of disagreements between and
within the various Jewish communities — but in times of
trouble — never mind from where or for what reason — it was
primarily the Jewish press that sounded the tocsin, either by
delivering the information itself, or by rallying help for the
threatened commaunity.

With the passing of time, the Jewish newspaper began to look
more and more like its gentile counterpart in its divisions, scope
of news and variety; but unlike the gentile press, the Jewish
press fulfilled a unique social function in that, to a certain extent,
it substituted for the political milien our people lacked.

The more the Jewish press improved and expanded the range
of its coverage, the more it became, for the far-flung dizspora, a
source of world news and of Jewish life in distant communities, 2
prop in times of woe and a geide to the perplexed in matrers of
religious observance. It provided the means to an education for
those who lacked other means to acquire it, and provided also
enterrainment for the whale family.

Wherever Jews lighted as they wandered about the world, a
periodical of some kind arose there, be it daily, weekly or
monthly. It might be written in one of the extant Jewish
languages or in the local tongue. So it was in the large and
wealthy communities, in remote and god-forsaken villages, in
bustling commercial centers, in the ghettos, out in the oper or
printed in secret.

Itis unforrunate that, to this date, no-cne has coordinated any
in-depth and comprehensive research of this remarkable socio-
cultural legacy in our posession "under one roof”. There have,
however, been hundreds of books on the subject: bibliographies,
monographs, catalogs and memoirs.

When Moshe Starkman in IYVO's “Pinkas” in New York,
only 60 years ago, attempted to compile a list of sources for a
history of the Jewish press for a mere 30 years (1870-1900), he
amassed 100 books and articles, and he himself admitted thar,
not only was this a partial list, but that it relied on historians
who would sooner or later have to amend rheir errors. There is
little doubt that the same thing has happened to other authors
and researchers of this field,

There is not even up-to-date data for the inventory of
bibliographies and collections, whether public or private, some
of which latzer have grown and heen eariched over the years,
and some lost or despoiled.

There are important coliections, among which are many rare
items, in the National Library in Jerusalem, in IYVO in New
York, at Harvard’s Dept. of Judaica, in the "Rosenthaliana” in
Amsterdam and in many universities and libraries on both sides
of the ocean (including the University of Tel Aviv). There are
also quite a number of private collections.

In 1923, tn "Luach Achiassaf”, and in 1925 in “Kiryar Sefer”
in Jerusalem, the bibliographer, Menachem Mendel Probst,
published statistics on the Jewish press according to country and
language, from its inception to 1920. Already then he identified
close to 4000 newspapers (including single issues).

Probst put the date of publication for the Courant ar 1667, and
not, as researchers accepr today, in 1687, At all evencs, it is
logical to suppose thar if the number of newspapers in 1920
stood at around 4000, then numbers at the start of WWII had
probably more than doubled. Since then there have been many
additiona hundreds of alt kinds on both sides of the Atlantic.

When we achieve our dream and establish, within the
framework of the Journalism Studies Program at TAU, the
Institute for the Research of the History of the Jewish Press, this
willbe its goal: we shall ery to find an answer to these questions
and even "gather in the exiles” from every continent. It is within
the realm of probability that we shall be able to assess Jewish
status and infiuence within and upon the publishing world, in
the editing and publicising of nen-Jewish journatism — from
Pulitzer to Ulstein, from Reuter to Ochs and Sulzberger, from
Heinrich Heine o Walter Lippman from Emmanuei Noah o
Egon Erwin Kish and others.

Many years and ample funds will be requized for such a
project. We, like those in other places, have taken the first steps
in this direction.

This issue, which we have named Qesher, is a prototype for a
periodical that we hope to print as regularly as we can. Qesher
will print arricles from this field that we have called "in black
and white”. Initially there will be no artempt at any kind of
research methodology. Once the Institute is running smoothly,
and its work is progressing in an orderly way under the
supervision of a constitated Academic Committee, there is no
doubt but that we shall adapt the periodical accordingly.

Meanwhile we shall collect and collate eveything available; fet
the historic and the current lie cheek to cheek, allow reseazch
{necessarily meager), to intertwine with actual events in stories
on persons and deeds that contributed to the written Jewish
media. We shall raise the particular problems that occupy
today’s Jewish press both here in Israel and wherever, and in
whatever language that Jewish newspapers exist. This is the
message that we are sending out with our firse issue.

The first issue of Qesher, as well as much of the preparatory
work for our Institute-in-the-making, was made possible first
and foremost by the Irene Halmos Fund, and by a numbers of
other funds whose support we have obtained. We are grateful
also for the help we have received from the Azriel Carlebach
Chair for Jourpalism.

Head of Jourdalisen Studies Program



Gesher Mo. 1, May 1987

THE HEBREW PRESS — THE EARLY DAYS / Menucha Gilbo'a

The Hebrew press began with the publication of “Pri Etz Haim”
(Fruit of the Tree of Knowledge) in Amsterdam, ¢ 1691, &
served the needs of that ¢ity’s heterogenous Jewish community.
In the 18th century, the Jewish Enlightenment sought to effecta
radical change in Jewish perceptions and to inculcate Jewish life
and literature with the spicit of humanism and modernity: the
principles of reason and logic were to be applied even to
scriptural exegesis. The enlightenment was secular and
humanistic, and thus came up 2gainst the transcendent and
religious outlook prevalent in Jewish life to that time.
HaMa'asef, which appeared in 1784, and Zion, devoted
themselves to furthering the goals of the Enlightenment.
Whereas Ma'asef, in common with other periodicals of the time,
appeared sporadically and did not concern irself with current
events in Jewish affairs, Zion appeared monthly for 2 years and
responded journalisticaily to specific events when they occurred.

The first weekly, HaMagid, appeared in 1856 and was
followed by others, such as HaMelirz and HaKol, These wete
true journals in the modera sense, and tended, as time went by,
to concentrate rmore and MOre on NEWs events, relinquishing

their literary activities to the monthlies and quartezlies. These
continued to appear, frequently as supplements to, or sales
promotions of, the weeklies. HaMagid pioneered both the
printing of actual news and the feature article. These were
written in a concise, lucid Hebrew by such as HaMagid's editor
David Gordon, HaMelitz introduced the editorial, and its editor,
Alexander Cedarboim, developed the paper into an outspoken
and aggressive journal.

In the second half of the 19th century, the Hebrew press
became more diverse and less singlemindedly devoted to the
Enlightenment. Bitter controversies arose, especially in the
fields of educarion and scriptural interpretation, with the editors
taking radically opposing views and expressing them in
vigorous and often biting language. Battle lines were drawn
between those favoring German reform and those who did not
wish to sunder from rabbinic roots.

With the publication of the first Hebrew daily “HaYom” in
St, Petersburg in 1886, some 50% of the weeklies also became
dailies.

THE EDITORS’ COMMITTEE — MYTH AND REALITY / Zvilavi

The editors’ comemittee, s uniguely Israel institation, Is
composed of the editors from the larger dailies and top
executives from the electronic media. These meet frequently
behind closed doors, with the Prime Minister and other senios
government officials. There they receive sensitive and/or
classified information which, according to an unwritten yet
binding agreement, is not published.

The committee — initially called the Response Comumittee —
was founded in the 40s. Its main purpose was to unite the press
in a common front against the British. It received its current
name in 1948, following the establishment of the State.
Journalists in other countries frequently meet with worid
leaders in various spheces for “off the record” briefings, but
Israel appears to be the only country in the free world in which a
formally constituted editorial body meets regularly with senior
government officials, with the stated goal of withholding from
print information received.

The committee has been accused more than once of being
untrue to journalistic practices as these are perceived by
democratic nations. Specifically: has the committee used ies
inherent strength to strip the cloak of secrecy from events the
government wished to conceal, but that to publish would be in
the pubtic interest? As a result of their inclusion in this inner
circle of secrecy, do the editors see themselves as part and parcel
of the establishment and at one with the thinking of senior
government? ' :

Two periods are examined: up to the Yom Kippur War of
1973 and from it to the present day. Following the 1973 war,
there was a definite feeling of unease among members of the
committee, It was felt that information, such as that regarding
Egptian and Syrian troop concentrations along the border in
October 1973 should have been made public despite the ban of
secrecy imposed by the army and the government, and to which
the edirors had been a party. The committee lost face with itself

114



Qesher No. 1, May 19587

and with the public. It suffered a further blow following the
1977 elections. Menachem Begin ignored the committee in
contrast to the close refations it had enjoyed with Mapai and
Ma'arach governments to that time. Sensitive information was
increasingly leaked, and rhe editors found that the closed
sesstons divulged litele that was new or particular,
Increasingly the committe serves as a news gatherer for those
small papers that have no good sources of their own. The large

dailies, able to procure their own information cannot print it
because the material delivered to the editors is regarded as
classified by the government,

Ha'arerz, Israel's leading daily, hes therefore often preferred
to leave the committee for specific periods in order to escape
its constraints. Editors feel that the commictee is nearing the end
of its useful life, and that its continued existence divides rather
that: serves the Israehi press. Time will tell.

THE ROLE OF THE PRESS IN SHAPING THE KNESSET AGENDA
ON MATTERS OF SOCIAL WELFARE / Vitzhak Kadman

Do press features influence the deliberations and decisions of
the Knesset? this question was central to the research
conducted by Dr. Kadman on the subject of Welfare; subjects
included unemployment, child care, eldercare, development
towns, underprivileged neighborhoods, mental health and so
forth,

“Ha'aretz”, "Ma'ariv” and "Yidiot Acharonot” were examined
from 1974-1981 inclusive. These eight years encompassed the
lives of two Knessets, the 8th and 9th.

Dr. Kadman proves conclusively that a link exists between
the newspaper publication of material relevant to the subject —

welfare — and subsequent discussions or decisions by the
Kaesset. Usually, press attention focused on welfare issues
before they were raised in the Knesset. There are only a few
instances in which the reverse was true.

Ma’ariv had the greatest influence on Knesser deliberations
that dealt with welfare, followed by Yidior Acharonot and then
Ha'aretz.

While the transfer to patliamentary debate of issues raised by
the press does not promise action, no little importance attaches
even to the discussion.

ATTEMPTS TO PUBLISH A "ZIONIST” ARABIC LANGUAGE DAILY
DURING THE 20§ AND 30S / Elyakim Rubinstein

During the twenties and thirties elements within the Zionist
leadership made efforts to establish an Arabic language daily
that would explain the Zionist point of view to the Arabs of
EretzIsrael, and to those of the region, particularly Egypt, Syria
and Iraq. The Zicnist leadership used the term ‘propaganda’ to
describe their efforts, (PR being the modern equivalent) and
these were conducted in the press. The Arab question, its
ramifications and difficulties, were debated almost daily in the
three main Hebrew dailies; Ha'aretz (moderate), Davar (labor)
Doar ha-Yom(right wing),and in the workers’ mouthpieces,
Kunteres and Ha-Poel ha-Zair,

113

Dr Yirzhak Epstein, a fervent supporter of good press
relations with the Arabs, deplored the lack of an Arabic
language newspaper as early as 1924. Also in 1924, Haim
Kalvariski, head of the Arab section within the leadership,
wrote to Moshe Glikson, editor of Ha'aretz that the Arab press
“Keeps & Iynx-eyed watch on our papers.” According to
Brigadier Kish, head of the Political Dept., Kalvariski.
maintained connections with Arab newsmen during the 20s and
paid them to write features favorable 1o Zionism. Kalvariski
maintained that this was the preferred method.

From 1925 to 1927 the workers' movement published



"Attthad al-Amal’in Arabic, and Dy Nissim Malul, an Arabic
speaking Jewish journalist, published "Al-Salaam™ periodically
during the 1920s. The newspaper was not a quality product and
its format resembied the Arabic press. However, after the
Disturbances of 1929, Al-Salaam appeared for 78 Issues and in
March 1930 the Jewish Agency agreed to pay £P 153 monthly asa
subsidy provided that Moshe Medzini, then head of the Press
Bureau, be part of the editorial staff. All — Salaam had
circulation of abour 800, 250 of which were sent to Syria, Irag
and Egypt.

In 1929 Michael Assaf, Arab affairs correspeadent for
Kunteres, wrote on "the lack of journalistic dialogue on a daily
basis between the Jews and Arabs of Eretz Israel”. Ideas suchas
that of Eliezer Kaplan to create an Arabic language supplement
to Davar, were sent to committee where they languished and
ultimately failed. The United Bureau set up after the 1929 riots
was designed to deal with both the Arab question generally and
an Arabic daily in particular. The Histadrut, at the initiative of
David Ben Gurion, then its Secretary General, also discussed
once again the idea of a newspaper. But the Burean disbanded in

Qesher No. 1, May 1987

1931 without having achieved its goal.

In 1930 a committee comprising Kalvariski and mayors from
towns with large Arabic populations, such as Chelouche from
Jaffa, was formed to explore once again the purchase of
favorable opinton in the Arab press. The emphasis this time was
to be on large, influential foreign dailies, such as the "Khaukhab
al-Sharq” in Cairo. In 1930 the United Bureau spent £P826, or
149% of its £P6,500 budget o purchasing Arab good wilk
Unfortunately the Arabs frequently reneged on their
commitment.

Hopes for an adequate propaganda budger upon the accession
of Haim Arlozorov to the leadership were defeated by the acute
financial problems with which he was confronted. Personages
such as Shertok, Remez and Berlin raised the issue of an Arabic
paper again and again from 1933-36, but without success. In
1929 Arthur Ruppin had said that a newspaper was useless
without a coherent policy on the Arab question. Throughout the
two decades the idea of an Arabic newspaper came up repeatediy
for discussion at the top level of national institutions.

ITAMAR BEN AVI & DOAR-HA-YOM / Aharon Even Chen

Doar-ha-Yom, a Hebrew language daily, was pubtished in Eretz
Israel from 1919t0 1936, and its first chief editor was
Itarnar Ben Avi. Ben Avi was the son of Eliezer Ben Yehuda and
worked with his father on the Zvi, the first Hebrew daily,
founded in 1906. During World War I the family fled to the US
where Berl Avi became a sought after speaker.

After WW1 Ben Rubinstein, & wealthy London Jew provided
the capital for Ben Avi to start a daily paper in Jerusalem
together with sister weeklies in Arabic and English. Even Chen,
himself a correspondent for Doar-ha-Yom and jater secretary to
Ben Avi, maineains that the paper’s banner headlines, front
page picture spread, passionate features and humor were a
reflection: of Ben Avi's determination to publish a modern
newspaper and not the characteristics of ‘vellow’ journalism.
The paper's competition, Hadashot Ha'aretz, later Ha'aretz,
epitomised the sober, more intellectual style of the late 19th
century.

Ben Avi believed strongly in a bi-national state and in Swiss
style cantonization and that it was essential to build bridges

between Jews and Arabs. He was opposed in this by Ha'aretz
whose opinions expressed those of the Zionst leadership, by
the workers’ papers, Kunteres and Ha-Poel-ha-Zair, and by
Davar.

Ben Aviwas a tireless editor and a courageous but fairminded
writer. He never stooped to personal animosity, even of those
whose policies he deplored. His outspoken features on
Mandatory policy resulted several times in his arrest and in
closure of the paper. He fulminated against the beaurocracy and
bloated salaries in Zionsit institutions, campaigned assiduously
for a navy and espoused Independence long before this was even
considered.

Ben Avi's introduction of the first 2 linotype presses in 1920
caused strikes among workers fearful for cheir jobs because alt
type was handset to that time. He enlisted the services of a radio
operator to receive direct news cables and so scoop the
competition who had to rely on Reuvtess’ cables sent by mail
from Cairo or Beirut. Following in his father’s footsteps he
continually invented new words.

Ti2



Qesher No. 1, May 1987

1n 1928 Ben Avi made a serious error when he delivered the
editorship of Doar-ha-Yom to Vladimir Jebotinsky upon the
latter’s arrival in Eretz Israel. The move was motivated by Ben
Avi’s personal admiration for Jabotinsky but the paper gradually
became the voice of the Revisionist Movement, and an overt
break between Doar-ha-Yom and Ben Avi was only averted by
Jabotinsky's personal intervention. Subsequently, the paper
reverted to Ben Avi's control. In 1932 Ben Avi wencto Germany
and returned with a blistering series prophesying bleak future
for the Jews of Germany, but his warning of the imminent Nazi
danger went unheeded.

In the early 1930s control of the paper passed to the Bnei
Benjamin movement who wanted their leader, the author
Moshe Smilanski, as editor. Ben Avi resigned, and the paper,
bereft of his hand at the heim, declined. In 1935, following the
failure of a proposed merger with the Tel Aviv HaBoker, 50%
of the shares were bought by German iavestor, Leo Wintz who
took the paper to Tel Aviv for two months. In 1936 the paper
returned to Jerusalem wheze it was bought by a group of its
senior staff. Now in desperate financial straits, Doar-ha-Yotn
was forced to close on the eve of the 1936 Revolt. Ben Avi
himself died in the US. on a tour for the [NF in 1943.

“DROR” (LIBERTY) — A HEBREW PAPER
WRITTEN FROM LEFT TO RIGHT / Gabriel Tzifroni

The Idea of latinized Hebrew — Hebrew written in Latin Jetters
— came from Eliezer Ben Yehuda, the father of Iramar Ben Avi,
the founder, editor and sole contributor of "Dror”. Dror was
written in latinized Hebsew and Hebrew. Ben Avisaw the paper
as the opening wedge in his campaign to make Hebrew an
international language.

Dror was a topical paper and its opening issue (November
17,1933) covered, among others, the riots in Jaffa and
immigrant housing problems in Tel Aviv. Always an
impassioned and outspoken writer, Ben Avi's articles aroused
widespread interest as well as the inevitable criticism from his
detractors, and not infrequenzly ridicule. An example of the
latter may be found in the field day enjoyed by the Hebrew press
by Ben Avi's notion of a king. The king would rule over the
cantons of Independent Judea: the division of Eretz Israel into

“ESHNAV” — THE MOST WIDELY

cantons was an idea cherished by Ben Avi and one continually
espoused in Dror.

Dror's articles and editorials also dealt with Zionist — Italian
relations during the early days of Mussolini's regime. Ben Avi
was an admirer of the dictator who had granted him a personal
interview.

Every issue devoted half a column to a latinized Hebrew-
English-French-German dictionary. Dror had a circalation of
about 800 and Ben Avi was especially disappointed that the
inteiligentsia ignored him. Bialik was indifferent and
Tchernikovsky disapproved of Jatinized Hebrew, but Herbert
Danby, the literary Times correspondent publicised Dror in
scholarly articles.

Dror  had
larinized-Hebrew.

only 16 issues, a one-time experiment in

CIRCULATED UNDERGROUND NEWSPAPER / Mordecai Naor

“Fshnav”, that appeared for 157 issues from 1941 to 1947, was
the most important and most widely read of the underground
pewspapers in Ereez Israel It arose from the widespread
frustrations against the policies of the mandatory authorities,
the need to provide the Yishuv with information consistently
withheld by those authorities and as a voice for the Hagana
whose mouthpiece Eshnav was widely considered to be.

111

The first editor of Eshnav was Berl Katzenelson, but the work
was done by Eliezer Livenstein (Livae). Meir Bareli, his
assistant, would collect the censored material from  the
newspaper offices of the Jegal papers and from the Brtish press.
Other sources were Hagana Intelligence, the Jewish Agency and
the Zionist leadership, especially those active in propaganda.
Sources were never named and staff wricers wrote their features



withour @ byline. Mandatory censorship went to extraordinary
fengths, sach as the censoring from the Hebrew press of
remarks made by Winston Churchill in the UK Parliament
regarding British policy in Palestine, an event derided by the
Manchester Guardian.

The 30,000 copies were printed by the Shlomi Press in Tel
Aviv. The type was handset to avoid identification. Scores of
volunteers distributed Eshnav throughout the country,
Originally slated for free internal distribution among Mapai
members, Eshnav became a subscription journal for Hagana
members inEretz Israel This enabled the paper to support itself
and allowed it considerable editorial independence. Its features
frequently displeased the national instltutions. Eshnav's
hawkish stance expressed, withour gloss, British and Arab
actions against the Yishuv. Language was forceful, direct and
often biting. Humor was infrequent although some cartoens
appeared in 1947. Some of Eshnav's choicest invective was

Gesher Mo. 1, May 1987

reserved for the breakaway Etzel and Lehi underground, and
accused them of desertion in the hour of decision. This militant
posture softened in 1946, but hardened again following the
bombing of the King David Hotel in 1946. Eshnav changed its
name to "AB" for 42 issues to circumvent a mandatory law
regarding illegal publications, but reverted to Eshnav at its
100th issue.

On the 20th of April 1947 Eshnav came out with banner
headiines mourning the death of 4 iliegal immigrants at the
hands of the British and also the hanging of the Etzel and Lehi
terrogists Dov Grunner  and others. There was public ourrage
at this coupling and a 3 week break in publication. At this time,
Mapai's leaders sought a more conciliatory line, since the
question of Palestine was being discussed in the UN. Livoe was
called on the carpet. He resigned and Eshnav closed shortly
afterward.

“THE LEBANON FILE” IN THE FRENCH HOME OFFICE / Gideon Kouts

The Lebanon file is 2 journalistic “detective story” that follows
the fortunes of the Lebanon, a Jewish weekly published between
1863 and 1886. Lebanon, like many other Jewish publications of
that time, was a one-man paper and its fortunes followed those
of its founder, editor and only correspondent, Yichiel Brill. Brill
first published Lebanon in Jerusalem in 1863, then, denied a
license by the Turkish auchorities in Istanbul, took the journal to
Paris in 1865. The vicissitudes of Lebanon are traced in the
French Home Office archive. Journalists enjoyed relative
freedom under Napoleon Il and the Jewish community basked
ia the emperor's goodwill. Nonetheless, lacking the French
citizenship required by law for a license, Brill could not publish.
The mandatory police investigation discloses that one Miche!
Edinger was the petitioner. Edinger a wealthy Parisian
merchant who spoke no Freach was Brill's “cover”, a comaon
ruse of the time, A license was granted and Lebanon appeared in
French from 1865 to 1870. Initially, the paper was non-topical

and noa-political. Strictly orthodos, its masthead promised “al!
the news concerning a Jew wherever he is a Jew”. It provided
news of the Holy Land and features on Jewish life in Europe and
other countries, In 1867 the masthead was amended to include
“and a member of the fellowship of man” following verbal
permission from the minister of the interior to include in
Lebanon articles of political and topical content. Circulation,
never great, did not increase foilowing this move and the paper
was now in financial trouble. In 1870 the Franco-Prussian war
broke out and all of Prussian origin were deported. As the police
report of 1865 had disclosed that one Wisselkopf, 1 newly
arrived schooiteacher from Cologne, was the “real” publisher,
Lebanon's license was revoked, Brill wentte Mainz in Germany
and Lebanon appeared there from 1871-1882, From there Brill
weat to London and the paper ended its days wich Brill's death
in 1886.

110



Gesher No. 1, May 1987

“7UKUNFT” — IN THE SERVICE OF YIDDISH FOR

NEARLY A CENTURY / Israel C. Bilerzky

“zukunft” (the Future) wasand isa Yiddish monthly published
in New York. The journal first came out in July, 1891 and was
the brainchild of the Socialist Workers' Council. It was "a
monthly journal to spread the knowledge of science, literature
and socialism”. The magazine's early years were plagued by
ideological squabbles within its editorial ranks and by financial
problems. In 1902, Abe Kahan, founder of the great Yiddish
daily "Forwards”, added Zukunft to his empire and maintained
the paper until 1940.

Zukunft's writers boasted eminent literary figures, such as
Mosris Wittshevsky, who became the paper’s editor briefly in
1909, and the anti-religious B. Fegenboim, whose articles raised
storms among the orthodox.

Zukuanft printed acticles in the marural sclences, geography,
history, world and Yiddish literature. A brief attempt, in 1909,
to educate in Socialism the more than 2 million Jews who had
asrived in the U.S. since 1882, failed. The 20ch anaiversary issue
contained 120 pages. Jewish notables, such as New York's
deputy mayor, BaruchVladek, promoted Zukunfs to strengthen
the paper’s always shaky finances.

In 1913 Abe Leissin, a close friend of Viadek's, became editor
of Zukunft, a post he held until his death in 1938. Leissin had
arrived in 1897 and started his career with Forwards. Educated
in the great yeshivas of eastern Europe, he was, nonetheless,
imbued with the spirit of the ealighteament and a passionate

belief in the desire of men everywhere for freedom. Although he
planted both feet squarely in American Jewish life through his
articles and poems in both Forwards and Zukunft, they also
reflected his conviction of the suength implicit in religious
cradition and in the traditional Jewish desire for freedom and
dignity.

After the 1929 riots in Palestine, Leissin became aa
outspoken adherent of Zionism and put the weight of Zukunft
behind it. His defiant articles, some against Forwards policy
were widely rranslated by the Hebrew press and he translated
Hebrew features into Yiddish, among them an article by Shruel
Dayan attacking the British. Colonial Sectretary, Lord Passfield.

Leissin was in contact with authors in Europe and in Eretz
Israel and published lists of new Hebrew publications in
addition to those in Yiddish. He was perceived as the perfect
editor, one who combined Jewish repaissance with socialism.
Leissin enjoyed a close friendship with Bialik, who had come to
New York in 1926, and with B. Katzenelson. Am Oved
published Leissin’s memoirs “Zichronot veHavayot” (Memories
and Experiences) as its first book.

Zukunft closed in 1940, $400,000 in debe, but in October 1941,
after unremitting fund-raising by the League for Yiddish
Culture, Zukunft was resurrected and has appeared regularly
ever since.

“|GROT” — FOR AND ABOUT THE FALASHA / Rahamin Elazar

‘The Falasha ( Ethiopian Jews) were revealed to the Jewish world
at the beginning of the 20th century by Jacob Neah Feitlowirz, 2
Jewish scholar from Poland. He had arrived in Ethiopia, lived
among the Falasha, helped them and served as their champion
at Court in Addis Ababa.

Not content with this, in 1908 he initiated a series of Igrot
(notes) in Amharic in order to maintain ties with the Falasha
even when he was absent. These he printed in Rome and sent t¢

109

Ethiopia. They contain information on and for the Falasha.
Between 1908 and 1936, five of these Igrot came out and could
be considered a kind of journalism.

The Igrot wete printed stylishly in two colors, Black was used
for the main items and was the chief color. Portions of the Bible
were printed in red, both to attract the eye and also to hearten
the Falasha, whe suffered greatly at that time from the efforts of
missionaries to convert ther.



Giesher No. 1, May 1987

THE TIME THE IDF (ISRAEL DEFENSE FORCE)

THOUGHT TO PUBLISH A DAILY

1n 1949 David Bent Gurion, the Prime Minister and Minister of
Defense, Zalman Shazar, the Minister of Education, Ya'akov
Dori, the Commander in Chief, and others met to discuss the
establishment of a daily newspaper to be published by the IDF.
All present were in favor and the paper was envisioned as a
forum for news and for soldiers to express their opinions: it

would include a picture supplement in the style of BaMahane,
the existing IDF weekly,

The paper would cost 1£25,000, but Ben Gurion insisted that
soldiers pay for the paper, nor did he want it sold to the general
public where it would compete with the civilian dailies. Despite
this hopeful beginning, the paper never materialised.

THE CARTOON IN ERETZ ISRAEL / Shlomo Shva

The first cartoons began to appear, albeit quite late, as the press
in Bretz Israel grew and developed. Cartoons multiplied during
the 30’s with the first professional cartoonist being Arie Naven
of "Davar”.

Most were political cartoons; they attacked the British, the
Arabs, inter-party conflicts and the negative aspects in the life

and leadership of the Jewish Yishuv,

A different type of cartoon appeared in the one-time
humorous broadsheets thar would come out, usually at Purim,
later, when magazines of humor and satire began to appear, the
cartoon accupied an imporrant place in them.

108



